Szkoła
Społeczna Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy „Otwartych Serc”
Społeczna Szkoła Podstawowa Specjalna „Otwartych Serc”
Społeczna Szkoła Podstawowa Specjalna „Otwartych Serc” istnieje od 1 września 1998 r.
Kształtuje uczniów na I i II etapie edukacyjnym oraz uczestników w zespołach rewalidacyjno–wychowawczych. Na poszczególnych etapach edukacyjnych obejmuje opieką uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim oraz ze sprzężonymi niepełnosprawnościami.
W przypadku osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną nauka odbywa się w zespołach rewalidacyjno–wychowawczych (lub prowadzone są zajęcia indywidualne na terenie szkoły lub domu – zgodnie z wytycznymi orzeczenia).
Dla ucznia opracowujemy Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny (IPET lub IPZ Indywidualny Program Zajęć), uwzględniający zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, dostosowany do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.
Kształcenie uczniów niepełnosprawnych może być prowadzone do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym uczeń kończy:
- 20 rok życia – w przypadku szkoły podstawowej
- 24 rok życia – w przypadku szkoły przysposabiającej do pracy
- 25 rok życia – w przypadku uczestników zajęć rewalidacyjno – wychowawczych
Nauczanie indywidulane
Zgodnie z art. 71b ust. 1a ustawy o systemie oświaty „ indywidualnym nauczaniem obejmuje się dzieci i młodzież, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły”.
Jest to forma realizacji obowiązku szkolnego.
Podstawą objęcia ucznia nauczaniem indywidualnym w naszej szkole jest posiadanie odpowiednich dokumentów:
1) orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,
2) orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania wydane przez zespół orzekający działający w poradni psychologiczno-pedagogicznej,
3) wniosek rodziców.
Zajęcia w ramach indywidualnego nauczania prowadzimy w miejscu pobytu ucznia, w szczególności jego domu rodzinnym. Na prośbę rodziców możemy organizować nauczanie indywidualne w innych miejscach.
Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania realizowanych bezpośrednio z uczniem wynosi:
– Dla indywidualnego przygotowania przedszkolnego – od 4 do 6 godzin.
– Dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej – od 6 do 8 godzin.
– Dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej – od 8 do 10 godzin.
– Dla dzieci objętych zajęciami rewalidacyjno – wychowawczymi – 10 godzin
Religia oraz indywidualne zajęcia rewalidacyjne są prowadzone dodatkowo.
Jeżeli stan zdrowia dzieci pozwala im wówczas uczestniczą w życiu szkoły. Biorą udział w wycieczkach i wyjazdach, uroczystościach szkolnych i klasowych.